Epic by Dan Rotea
0
loading...
Tipuri de lumina pt filmari

tutoriale,video,blog

Ce tip de lumina sa folosesc in video?

Pot fi de doua tipuri: naturala si artificiala

In acest articol vom vorbi despre cea naturala. Lumina naturala este preferata de multi fotografi si videografi deoarece este apropiata de felul in care noi vedem lumea. Calitatea sursei de lumina, soarele, emite intreg spectrul luminos vizibil, in proportii egale. Imaginile rezultate au cea mai mare stralucire si intensitate a culorilor.

Aceasta are si dezavantaje. Controlul luminii naturale este de multe ori dificil iar productiile mari nu isi permit sa depinda de vreme, nori, rasarit, apus, si prefera sa aiba un control deplin asupra intensitatii, unghiului luminii si aleg sa foloseasca lumina artificiala.

Lumina naturala are cea mai buna reproducere a culorilor , un lucru foarte important in cazul portretelor.

Soarele la amiazi are temperatura de culoare de 5500kelvin si este considerat neutru din punct de vedere al balansului de alb. Soarele la rasarit si apus are o temperatura de culoare mai calda, in jur de 4000kelvin, iar intensitatea lui este mai scazuta, cerul este totusi destul de luminat asta rezultand intr un contrast mai mic intre partile luminate direct de soare si cele umbrite, dar totusi luminate de cer sau nori. Cerul albastru are o temperatura mai rece, 6000kelvin. Lumina directa a soarelui pe fata actorilor este in general evitata din doua motive:

Un contrast extrem intre partile umbrite si cele luminate direct, formele rezultate accentuand in mod neplacut uneori trasaturile

Rezulta in imposibilitatea de a pastra expresii relaxate ale fetei din cauza intensitatii mari ale soarelui

Lumina soarelui indirecta sau reflectata este de preferat. Ea poate fi filtrata de catre nori, are avantajul ca ilumineaza uniform subiectul dar are contrast redus iar culorile sunt estompate. Lumina soarelui reflectata deobicei capata culorile suprafetei de care se reflecta, rezultand in culori schimbate. Se incearca ca atunci cand reflectam lumina intentionat spre actori, sa folosim suprafete cat mai neutre albe sau gri.

In cazul zilelor fara nori, pe platourile de filmare se folosesc suprafete de difuzie a luminii soarelui. Acestea deobicei acopera nu doar actorii, ci si o parte din fundalul vizibil. Sunt mari, grele, si dureaza mult instalarea lor. Lumina naturala in general este dorita la majoritatea productiilor dar bugetul si timpul necesar controlului acesteia, o fac sa fie inlocuita cu lumina aritificiala in care vom vorbi in urmatorul articol.


Portofoliu