Epic by Dan Rotea
0
loading...
Cum aleg obiective la filmari

tutoriale,video,filmari,DP

Cum aleg obiectivele pentru filmat

  Cum sa alegi obiectivele sau mai exact de unde pornesti cand construiesi imaginea unui film

De multe ori sugerez videografilor sa si aleaga prima data obiectivele si apoi camera.Ma refer la producatorul de obiective nu la distanta focala. 

Intr o filmare ideala, directorul de imagine sau cinematographer ul are libertatea de a si alege camera, obiectivele si luminile cu care va lucra la proiect. 

 Acesta trebuie sa tina cont in primul rand de cerintele proiectului video, adica de poveste, mood ul pe care il transmite, de colorizare, daca va fi sau nu CGI, de media ul in care va fi privita imaginea si in ultimul rand de preferintele sale personale. 

 Este recomandat a se folosi acelasi set pentru intreg filmul sau scurtmetrajul sau reclama. Se schimba set ul cu un alt brand sau alta generatie de lens doar daca este nevoie de o imagine distinca la un mom dat.

Cum alegi?

  Alegerea dupa parerea mea este cat se poate de tehnica, nu este o alegere in functie de gust.

De exemplu, vor fi multe CGI uri in postproductie. Nu putem folosi un obiectiv dreamy vintage sau anamorphic mai low budget. Acestea au prea multe imperfectiuni si distorsiuni care sunt greu de reprodus in CGI pentru a nu parea adaugate in post. Sau exista un cadru in care este nevoie de un zoom lent sau crash zoom, trebuie gasit un obiectiv (deobicei angenieux) care sa aiba zoom ul lin, si sa se potriveasca cu restul imaginilor care nu sunt filmate cu cel de zoom. 

  Apoi ne gandim daca este nevoie de un obiectiv cu diafragma foarte deschisa, sub 2.0. Trebuie tinut cont de lumina disponibila, de campul de profunzime de care avem nevoie (daca este actiune sau este mai static). Nu intotdeauna avem nevoie de shallow dof. Nu are rost a se folosi Leica summilux daca filmam doar afara la peste f3.5. Ma refer ca nu are rost pentru ca Summilux sunt facute special pentru a fi luminoase, adica au sticla in plus fata de cele de 2.8, sticla care nu ne foloseste daca totul este filmat la peste 3.5.

  Trebuie luat in considerare daca se vor filma multe close up uri de oameni, cum sunt acestia iluminati, ce materiale si texturi apar in cadru. Daca este vorba de o reclama sau orice proiect fara prea multe shot uri cu oameni de aproape, putem folosi niste obiective mai moderne si sharp. Fetele oamenilor deobicei nu arata ideal pe obiective foarte sharp, daca totusi este nevoie de o imagine sharp, se pot folosi filtre de OLPF pentru a avea o imagine mai soft care estompeaza imperfectiunile fetei. 

  In general in ultima vreme camerele video cinema sunt super sharp, difera mult fata de film stock urile cu care am fost obisnuiti de 100 ani de cinema, si de aceea a aparut o tendinta mare a se folosi obiective vintage, care sa aduca un echilibru intre perfect si imperfect. Diferentele majore intre film si digital dupa parerea mea sunt culorile si halation ul texturii. Partea de halation se poate reproduce destul de usor in resolve (partile de highlights radiaza peste partile intunecate) Partea de culoare este dificil sau imposibil de reprodus. Poti face cu color chart uri ca o imagine digitala si una de film sa fie indentice ca si culori, dar daca intensitatea luminii se schimba, sau culoarea luminii se schimba, cele 2 imagini nu vor mai arata lafel. 

  Un alt aspect de care se tine cont in alegerea setului de obiective este marimea setului, montura lor si a camerei, si marimea senzorului care ajuta foarte mult la folosirea obiectivelor mai wide. In general nu prea se folosesc obiective mai wide de 18mm pe super35 deoarece distorsioneaza f mult marginile imaginii, iar asta nu este dorit cand ai cadre in care actorii apar pe marginile cadrelor.

Tipuri de obiective

  As imparti obiectivele in 2 categorii: 

  1. Obiective sferice sau normale. Sunt cele mai des intalnite, asemanatoare cu cele de foto si sunt mai ieftine decat cele anamorfice si sunt mai mici.

  2. Obiective anamorfice. Sunt mai mari si scumpe, alungesc imaginea pe inaltime ca apoi sa fie comprimate in post productie. Acest proces creeaza un look distinct organic cinematic. 

  Odata ce ne am hotarat daca alegem sferice sau anamorfice ne putem orienta asa: 

  1. Moderne (sharp, fara imperfectiuni ale imaginii)

  2. Vintage (soft, dreamy, cu imperfectiuni)

  3. Producatori de obiective video

       Dupa ce am ales dintre cele 2, am putea trece la producatorul obiectivelor pe care eu le impart asa :

    1. Europene

    2. Rusesti

    3. Asiatice

    4. Americane

     

      1. Cele europene sunt bine reprezentate de Zeiss si Leitz, am vorbit despre zeiss aici. Sunt apropiate de realitatea ce o vedem cu ochii liberi. Imaginea lor are detaliu fara a fii prea sharp, se aseamana brandurile europene ca imagine cu exceptia Cooke care sunt englezesti. Sunt unfel de compromis cand vrei sa nu dai gres cu imaginea.

     

    2. Cele rusesti sunt putin cunoscute in lumea de vest, de multe ori sunt folosite design uri de la zeiss, cooke, kern switar. Unele obiective cinema rusesti chiar depasesc performantele celor europene. Datorita monturilor, variatiunilor de parti mecanice, si lipsa service urilor specializate, aceste obiective nu sunt folosite prea des. Au o imagine flat din punct de vedere coloristic, culori estompate. Exemple de brand uri sunt Lomo, Lenkinar, OKC.

     

    3. Cele asiatice sunt obiective foto deobicei, sunt foarte sharp cu exceptia celor de la Canon care au o imagine super flat, culori desaturate, si nu sunt prea sharp. Restul producatorilor asiatici se disting de restul din lume prin performantele de ne-egalat de sharpness si distorsiuni. Multi isi construiesc set uri de Nikon, Canon sau Pentax Takumar. 

     

    4. Cele americane nu au nevoie de descriere, au o imagine pe care o stim cu totii din filmele blockbuster. Lideri sunt Panavision cu o imagine super organica, detalii dintr un colt in altul a imaginii, multe elemente in blocul optic ce corecteaza aberatiile cromatice si distorsiunile, sunt mari si scumpe. 

     

    Odata ce stim datele filmarii, in functie de buget putem alege setul pe care il vom folosi la filmari.

     

    Urmeaza partea mai creativa in care trebuie sa alegem distanta focala pentru fiecare cadru filmat. Cel mai usor ar fi sa pornim de la un 50mm si de acolo sa decidem daca trebuie mai wide sau mai tele

    Wide inseamna mai scump. Adica mai scump pentru productie deoarece se vede mai mult in lateral si e nevoie de set mai mare. De multe ori productii cu buget mai mic folosesc multe cadre  filmate cu obiective tele. 85-100-135mm. Pe obiectivele tele miscarea si tremuratul camerei este mult mai pronuntat, focus pulling ul este mai greu decat la wide. In general cu un set de 35-50-85 se poate filma aproape orice. Se alege distanta focala dupa principiul ,,ma ajuta sau nu sa cuprind mai larg? adauga la poveste sau e inutil ?”

    Compozitiile sunt cu totul si cu totul un alt subiect foarte larg de discutat.

      Cam acestea sunt in mare partile tehnice pe care trebuie sa le stie un DP cand alege un set de lens pt filmat.



     


    Portofoliu